reklama

Ako sa zbaviť všetkých problémov?

Keď sa niekoho opýtate či má nejaký problém, určite Vám odpovie: "Samozrejme že mám, kto nemá v dnešnej dobe problémy". Problémy v práci, vo vzťahu, akékoľvek. Tak ako sa raz a navždy zbaviť všetkých problémov?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nijak! Problémov sa jednoducho nikdy nezbavíme.

A presne to si neuvedomuje väčšina ľudí. Vždy budeme mať problémy. Veľké, alebo malé, či sme chudobní, alebo bohatí. Vekom sa iba problémy obmieňajú, no nikdy sa ich nezbavíme.

Ako je potom možné, že niekto sa s problémami vysporiada ľahšie ako iný, dokonca mu aj problémy pomáhajú k víťazstvu? Ten človek má správny postoj.

To najlepšie čo môžeme pri problémoch urobiť je zmeniť svoj postoj. A práve postoj k problémom určí či nás to posunie vpred, alebo nás problémy stiahnu dole.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Postoj nám umožní pozrieť sa na problémy z iného uhla a tak ich vyriešiť. Na každý problém je v prvom rade dôležité pozerať z pohľadu riešenia. Niektoré problémy jednoducho sú, nevieme ich ovplyvniť, tak prečo sa vôbec trápiť? Potom sú problémy, ktoré vieme vyriešiť, ale neriešime ich. Zvykli sme si, že je jednoduchšie nadávať a čakať na súcit od iných. Takto sa ale problému nezbavíme, len ho budeme kopať pred sebou. Keď sa niekomu vyrozprávame a "posťažujeme", je to dobrý pocit a niekedy nám padne kameň zo srdca, ale vyriešili sme týmto náš problém?

Problém si musíme vysvetliť aj z pohľadu prečo nastal a či sa môže v budúcnosti opakovať. Ak sa môže opakovať, je dobré pomenovať a pochopiť prečo nastal. Takto keď sa v budúcnosti dostaneme do rovnakej situácie, už budeme reagovať inak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď máme nejaký problém, je fajn položiť si tiež otázku: " V porovnaní s čím je toto problém?" Mám problém nájsť si dobrého partnera, dobrú prácu, kamarátov?

Čo sú to však za problémy v porovnaní s ľuďmi, ktorí nemajú čo jesť? Ktorí sú smrteľne chorí, nemajú končatiny, nemajú rodinu. Niekto by povedal, že naše problémy sú v porovnaní s ich, len hlúposti. Dalo by sa o tom samozrejme polemizovať. Čo je však dôležité, ak si povieme, že naše problémy sú v porovnaní s inými hlúposti, tak nás to jednoducho ukľudní a naše emócie sa dostanú do normálneho stavu.

To presne potrebujeme k tomu, aby sme problémy vyriešili. S chladnou hlavou sme otvorení novým možnostiam, ako keď premýšľame o problémoch spôsobom: "Prečo práve ja? To sa muselo stať práve mne?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemôžem si nájsť prácu - ok, je to problém. Mám čo jesť? - áno, čiže až taký veľký problém to v porovnaní s inými nie je - fajn, nie som na tom až tak zle. Dá sa riešiť? Áno, alebo nie - áno.

Nemôžem si nájsť partnera - ok, je to problém. Mám "šťastie", že môžem chodiť po vlastných nohách, čiže až taký veľký problém to v porovnaní s inými nie je - fajn, nie som na tom až tak zle. Dá sa to riešiť? Áno, alebo nie - áno.

Takýmto postojom začneme hľadať možnosti ako na to, nie dôvody prečo nie.

Ak niečo nefunguje tak ako chceme, alebo sa nám to zdá zložité, pravdepodobne nevieme ako to funguje.

Príklady riešení:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemôžem si nájsť prácu: posielam životopisy a nikde ma nezavolajú na pohovor - ok, mám dobrý životopis? Motivačný list? Prepisujem ich konkrétne na to dané zamestnanie. Nepíšem len to, čo píše každý? Mám tam napísané, akú hodnotu firme prinesiem, alebo iba zbytočné slová - mám titul, som mladý, som úžasný - berte ma! Na pohovore som bol už mnoho krát a nikdy to nevyšlo. Čo takto opýtať sa ich pri neúspešnom pohovore - v čom konkrétne som urobil chybu? Poraďte mi, pomôžete mi takto do budúcna.

Nemôžem si nájsť partnera: prečo každé rande s novým človekom skončí zle a už sa nikdy nestretneme? Nerozprával som dlho o svojich problémoch, o svojom "biednom" živote? Majú ľudia radi ufňukaného človeka, ktorý má biedny život a sťažuje sa, že už celú večnosť nemal sex? Fajn, prehodnotím si celé rande a popremýšľam čo by som mohol nabudúce zmeniť a skúsiť inak.

Ja však nemám možnosť spoznať nového človeka, každý deň stretávam tých istých ľudí. Čo tak vyskúšať zoznamku, pokec, alebo sa opýtať priateľov? Alebo už konečne oslovím tú slečnu ktorú stretávam každý deň cestou do práce?

Ľudia sa stále na niečo vyhovárajú.

Niekedy ma udivuje keď počujem ako ľudia vravia: "chcem byť bohatý, aby som už nikdy nemal problémy!" V prvom rade, ako sa človek môže stať bohatý? Tým, že vytvára hodnotu za ktorú mu ľudia zaplatia. A čo môžeme ponúknuť ľuďom? Buď uspokojenie ich emócií, alebo riešenie ich problémov. A sme na začiatku. Človek, ktorý chce byť bohatý musí vedieť riešiť problémy svoje a taktiež iných.

Stojí za zmienku aj otázka, keď budem bohatý, nebudem mať už problémy? Určite budem. Prečítajte si pár životopisov úspešných ľudí, tí celý život zápasili s problémami a práve tie problémy ich posunuli hore. Dokonca vravia, že pri rozhodnutiach, ktorými riešili problémy, mali aj zlé rozhodnutia. Dôležité je, že ich to nezlomilo a riešili ich.

Raz sa ma kamarátka opýtala, čo by som chcel naučiť svoje deti. Akú najdôležitejšiu vlastnosť by som im chcel dať. Moja odpoveď bola: "budem ich učiť správnemu postoju."

Problémov sa nikdy nezbavíme, no ak akceptujeme, že sú tu, máme možnosť s nimi pracovať tak, aby sme z nich vyťažili.

Tomáš Kostovčík

Tomáš Kostovčík

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Snažím sa na otázky hľadať odpovede. Zoznam autorových rubrík:  Otvorený listKritické myslenieOsobný rozvoj

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu